Hoppa till huvudinnehåll
Två leende personer som hälsar på varandra utanför ett gult hus.

Ordningsregler och störningar

Ordningsregler

Att bo i ett bostadsområde med grannar tätt inpå innebär att ditt handlande påverkar andras vardag. Var med och bidra till en bra boendemiljö för dig och dina grannar genom att följa Signalistens ordningsregler.

Störningar

Enligt hyreslagen ska hyresgäster vid användningen av lägenheten se till att grannar inte utsätts för störningar i sådan grad att "det inte skäligen bör tålas". Som kontraktsinnehavare är man ansvarig för sig själv, sin familj och för sina gäster. En störning kan även ske utanför fastigheten och kopplas till lägenhetsinnehavaren. Allvarliga störningar kan leda till att hyresgästen förlorar sitt hyreskontrakt.

Om du blir störd

Om du blir störd i ditt boende rekommenderar vi att du pratar direkt med den störande om hur du påverkas och tillsammans försöka visa respekt för varandras livsstil.

Hantering av störningsärende

Vi har en bra rutin för hur ett ärende hanteras och vi dokumenterar allting. Om vi kan bekräfta att en person stör sin omgivning skickar vi ett brev där vi påpekar vilka regler som gäller i boendet och vi uppmanar den störande att ta kontakt med oss. Om störningarna ändå fortsätter får den störande en uppmaning att vidta rättelse, annars kan hyreskontraktet förverkas och vi tillskriver även sociala myndigheter.

Vi vill att du känner förtroende för oss som hyresvärd och att du kontaktar oss om du har några problem med ditt boende. Det är inte meningen att någon ska behöva flytta på grund av störningar i sin omgivning.

Kontakt vid störningar

Rapportera störning under dagtid till kundservice.

Telefonnummer: 08-705 22 00

Se öppettider på sidan Kontakta oss.

Kontakta oss

Rapportera störning efter 22.00 till vår störningsjour, Rapid Säkerhet.

Telefonnummer: 08-705 00 29