Hoppa till huvudinnehåll

Modernisering av hissen på Erik Sandbergs gata 17

Publicerad 15 mars 2023

Under perioden 8 maj – 9 juni genomförs en planerad modernisering av hissen på Erik Sandbergs gata 17. Det innebär att hisskorgen totalrenoveras och komponenter i hisschaktet byts ut. Arbetet pågår under fem veckor, de två första veckorna är hissen helt avstängd.

Varför behöver hissen renoveras?

Hissen är från början av 90-talet och har en begränsad livslängd. För att undvika oförutsedda stopp som kan bli långvariga, genomför Signalisten en planerad modernisering av hissen. Det möjliggör att renovering kan planeras i god tid och genomföras på kortast möjliga tid.

Tidsplan och tider

  • Vecka 19 och 20 (måndag 8 maj – söndag 21 maj)
    Hissen är helt avstängd under de två första veckorna då hisschaktet rivs ut.
  • Vecka 21, 22 och 23 (måndag 22 maj – fredag 9 juni)
    Manuella körningar onsdagar mellan klockan 08.00–10.00 och 14.00–16.00. Meddela bokning senast klockan 15.00 dagen innan. Under montagens resterande veckor är hissen fortsatt avstängd men kan köras manuellt på onsdagar, förutsatt att detta meddelats till Elevate senast dagen innan. Ju färre avbrott i arbetet, desto snabbare kan hissen åter tas i bruk. Vid akuta nödfall kan hissen dock köras manuellt, så länge säkerheten kan garanteras.
    Kontaktperson: Robin Grimsby på Elevate Stockholm, mobil 073-527 16 01, robin.grimsby@elevatestockholm.se.

Behöver du hemtjänst?

Om du har behov av hemtjänst för att få hjälp med till exempel inhandling av matvaror och medicin, ska du vända dig till omvårdnadsförvaltningen i Solna stad. Individuell prövning görs och normal hemtjänsttaxa gäller. Handläggningstiden beräknas till minst två veckor, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt.

Ansökan kan göras elektroniskt via Solna Stads webbplats eller på telefon 08-746 10 00. Kontakta Signalistens kundservice om du önskar blanketten i din brevlåda.

Ansök om stöd - Solna stad (Solna stads webbplats)

Kontakta oss på Signalisten (Signalistens webbplats)

Brevlådor i entrén

Under tiden som hissrenoveringen pågår kommer ingen post att delas ut i brevinkasten. Låsbara brevlådor kommer att ställas upp i huvudentrén. Innan arbetet med hissrenoveringen påbörjas delas nycklarna till brevlådorna ut till respektive hushåll. Brevlådorna kommer att vara märkta med lägenhetsnummer och namn, så att posten hittar fram. Ett tips är att se över vilka brev du kan motta elektroniskt, exempelvis fakturor och kallelser till sjukvårdsbesök.

Stolar för vila på våningsplanen

Stolar kommer stå uppställda på varje våningsplan så att det finns möjlighet att sätta sig ner och vila.

Planera inköp innan och ställ upp för varandra

Planera gärna innan och fyll på förråden med tunga saker. Många matvaror har lång hållbarhet, så köp hem potatis, ris, pasta, kaffe, konserver och annat tungt innan renoveringen börjar. Om din granne har svårt att gå i trappor, fråga om du kan hjälpa till att handla. Eller tvärtom, har du svårt att gå, fråga grannen om han/hon kan hjälpa dig.

Arbetstider

Vi har förståelse för att hissrenoveringen kan medföra olägenheter för dig som hyresgäst. Förutom avstängningen kommer arbetet också att medföra en del buller i fastigheten. Störande arbete kommer dock endast ske vardagar mellan klockan 9.00–16.00. Vi ber om överseende med detta och gör vårt bästa för att arbetet ska ske så snabbt och smidigt som möjligt. Vi ser fram emot att få en ny, fräsch och driftsäker hiss i din portuppgång inom kort!

Har du frågor?

Vid frågor är du välkommen att kontakta Signalistens kundservice, telefon 08-705 22 00 eller skicka e-post: kundservice@signalisten.se.