Hoppa till huvudinnehåll

Resultat av hyresgästundersökning 2024 – Motorn

Publicerad 28 november 2024

Årets resultat av hyresgästundersökningen AktivBo, som redovisades före sommaren, visade en fortsatt positiv utveckling av hur Signalisten upplevs som hyresvärd.

Starkast positiva omdömen fick serviceindex – upplevelsen av företaget, våra medarbetare och vår service. Här fick vi ett resultat på drygt 82 %, en ökning med 0,5 % jämfört med tidigare mätning 2022. Vi är väldigt glada att bibehålla denna höga nivå. Vi såg också en positiv utveckling inom produktindex – uppfattningen om boendet, allmänna utrymmen och utemiljön, vilket ökade med 1,6 % till drygt 77 %.

Nu har vi sammanställt resultatet från årets hyresgästundersökning per bostadsområde med prioriterade förbättringsåtgärder.

Motorn

Svarsfrekvens: I Motorn svarade 72,3 % på årets enkät, jämfört med närmare 65 % inom hela Signalisten. Av dessa svarade 89,9 % att de trivs hos Signalisten. 96,3 % är nöjda med bemötandet de får i kontakten med oss.

Mest positivt: Det är glädjande att se en ökning på de flesta områden i enkäten jämfört med förra mätningen. Största ökningen ser vi på Hjälp när det behövs som har ökat med 14 % till 90,8 % vilket är en hög nivå jämfört med branschen som helhet. Frågan Få felet reparerat inom rimlig tid ökade med 20 % till 84,8 %. Bemötande vid felanmälan ökade med 16,4 % till 96,8 %. Även Info om vad som ska hända i fastigheten ökade stort med 15,8 % till 83,6 %.

Prioriterade förbättringsområden: Utifrån undersökningen har vi valt att prioritera några områden med förbättringspotential som vi kommer att arbeta vidare med:

  • Städning av miljöstugan
  • Tillsyn/städning av källare
  • Målning av trapphus

Än en gång stort tack till alla som har svarat på enkäten! Synpunkterna ger oss mer kunskap om förbättringsområden och underlag för våra prioriteringar. Det hjälper oss att skapa bättre och mer trivsamma boendemiljöer.

Med vänlig hälsning
Signalisten