Under 2020 ökade ärenden till störningsjouren med 51,6 procent i Signalistens bestånd. Att fler håller sig hemma under pandemin tros vara en starkt bidragande orsak.
Flera störningsjourer runt om i Sverige upplevde en stor ökning av anmälda störningar under 2020 jämfört med 2019, rapporterar Ekot. Signalisten är inget undantag. Under 2019 hade vår störningsjour 246 inrapporterade ärenden, 2020 steg den siffran till 373. Trenden verkar hålla i sig och i slutet av februari har vi redan haft 87 ärenden i år.
Alla ärenden registreras dock inte som störningar. En del är för små och avfärdas efter utryckning, andra upphör innan störningsjouren hunnit på plats och kunnat bekräfta den.
Den vanligaste störningsorsaken i landet är hög musik, klampar och dunsar. Det förekommer också bråk och skrik i lägenheter. Ökningen tros inte bero på att hyresgäster väsnas mer nu, utan på att fler vistas hemma under dygnets alla timmar och irriterar sig på sina grannar under en längre tid.
Bra boendemiljö
Att bo i en lägenhet innebär att man har grannar som lever tätt inpå och då hör man varandra. Efter klockan 22:00 ska det vara relativt tyst från din lägenhet och på gården. Visa därför hänsyn och väsnas inte, men ha förståelse för att vissa ljud kan uppstå även efter 22.00. Om störningarna är allvarliga kan du kontakta oss. Är det efter 22.00 ringer du störningsjouren på 08-705 00 29.
Läs mer om ordningsregler och störningar på vår webbplats.
Fler nyheter
Så jobbar vi med snö och halka
När det är snö och halka i Signalistens områden arbetar vår entreprenör dygnet runt och alla dagar i veckan med snöröjning och halkbekämpning. Bovärda...
Kampanj mot våld i nära relation
Mellan den 18–22 november pågår kampanjen "En vecka fri från våld" där Solna stads relationsvåldsteam ingår. Teamet kan du få hjälp av om du upplever våld i en nära relation.
Signalisten välkomnar Lisa Engström som ny HR-chef
Lisa Engström har utsetts till ny HR-chef på Signalisten. Lisa kommer närmast från Lidingö stad där hon sedan sju år arbetat som chef vid HR-enheten. ...